J U L I A // B O M A N

ÖPPEN LASAGNE

Kategori: DAGEN




Jag brukar inte tycka om lasagne. För det första så ser det ganska äckligt ut. För det andra brukar den vara dränkt i stelnad ost som ska dölja röran under den. Därför blev jag så glad när jag och Edi lagade detta recept igår. Helt sjukt gott. Alla borde laga det. Det går så himla snabbt också och är inte alls svårt även om det både ser ut och smakar som det. I give you:

Öppen lasagne med spenat, ricotta, svamp och mandelpesto:

2 portioner, 25/30 min

25 g smör
1/2 dl mandel
1/2 tsk honung
1 citron, både skal och saft
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
250 g champinjoner
200 g färsk spenat
1/2 burk ricottaost
2 stora lasagneplattor (eller fyra små)

Mandelpesto:
1. Rosta mandeln hårt i torr stekpanna. Krossa i matberedare eller hur ni nu vill göra det.
2. Smält smöret.
3. Tillsätt skalet från en citron i smöret, häll i mandeln och honungen. Smaka av med salt och håll det varmt.

Fyllning:
4. Hacka lök och vitlök. Fräs i smör eller olja tills det fått lite färg. Tillsätt fint skivade champinjoner och stek tills de fått färg.
5. Börja koka lasagneplattorna. Jag använde färska så de blev kalar på 3 minuter.
6. Tillsätt den färska spenaten i svampen och rör om tills spelaten sjunkit ihop. Salta och svartpeppra.
7. Lägg lasagneplattorna på 2 tallrikar. häll i svamp/spenatfyllningen, toppa med en stor sked ricottaost, och vik sen över halva lasagneplattan. Toppa med mandelpeston som du hållit varm under tiden. Voila!

-
Serri. Prova.

Kommentarer

  • locke säger:

    var är såsen? :(

    2011-07-19 | 21:26:36
    Bloggadress: http://lois.webblogg.se/
  • j säger:

    TRO mig, behövs ej sås. Sås-Lois;;;))))

    2011-07-19 | 22:02:02
  • Anonym säger:

    GOTTER!!!!!

    2011-07-19 | 22:21:10
    Bloggadress: http://eddestal.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: