J U L I A // B O M A N

I FÖRKYLNINGSTIDER

Kategori: DAGEN

Är extremt förkyld. Hostar, pratar som en rökkärring och snorar. I Tisdags orkade jag inte mer och gjorde en soppa med allt om ska vara bra att äta vid förkyning: vitlök, chili, persilja. Lagade soppan på 15 min, åt, och kände hur förkylningen bara rann ur mig. Måste bara dela med mig:

Mirakelsoppa med lök, squash, tomat och persilja:






2 port.
Ingredienser:
1 stor gul lök
2 eller 3 stora vitlöksklyftor (mer vitllök- bättre effekt)
färsk chili efter smak (mer chili- bättre effekt)
500 g passerade elr krossade tomater
2 tsk tomatpuré
1 dl matlagningsgrädde
en halv squash
några körsbärstomater
en näve färsk persilja
lite lime om man vill



hacka vitlök och gullök, stek gyllene tillsammans med lite smör och olja.
tillsätt squash i skivor.


häll i tomaterna, körsbärstomaterna och persiljan. Låt koka ihop.

Häll på matlagningsgrädde. Tillsätt kryddor. Jag höftar bara men det jag använde var:
chilin
svartpeppar
örtsalt
salt
litelite socker
timjan


när allt har kokat ihop några minuter så ställ åt sidan och mixa slät med mixerstav. Vår mixer var lite dålig, men använd då helst passerade tomater och mixa så mycket det går. Ät och bli frisk!

Kommentarer

  • alexandra säger:

    men åh, tack för tipset! har knappt kunnat andas i en vecka nu pga förkylning, haha.

    2012-04-01 | 19:45:08
    Bloggadress: http://rainbowtrout.blogg.se/

Kommentera inlägget här: