J U L I A // B O M A N

OM ATT HA EN KATT

Kategori:

 
"Hej!
Skulle du kunna berätta lite mer om din katt/om kattköp/vad man skall tänka på/skötsel osv.?
Jag är 19 år och har ett enormt sug efter att skaffa mig en liten kisse. Jag är dock rädd för om är för naiv, och inte inser hur stort ansvar ett djur är?
Vad tänker du om att du antagligen kommer ha kvar katten när du är över 30? Kommer det passa din i din livsstil under alla år tror du?
Jag längtar så efter en katt. Men reaktioner från omgivningen är ganska negativa, de tycker att jag borde vänta flera år osv.
Tacksam för svar! Fin blogg btw :)"
-
Hej. Jag har alltid velat ha en egen katt. Vår familj har haft katter förr, båda var utekatter, bondkatter. Den sista fick även 5 små ungar. Dog på dom. En av dem hette Strumpan för att hon var helt svart men hade vita tassar. De andra tyckte att hon var ful men jag älskade henne och drog upp henne till mitt rum hela tiden så att hon kunde sova på mitt bröst. Men min lillebror blev allergisk av den plötsliga tillökningen och fick astma.
Vi var tvungen att säja alla katterna. Jag var 11 år och grät och grät.
 
När jag var 19 förra året så hade min bror flyttat till Eksjö och jag kände att det kanske var dags att skaffa en katt igen, som bara var min. Så jag började kolla runt på olika kattuppfödningshemsidor. Jag ville nämligen ha en raskatt, en innekatt, med tanke på att jag ville flytta till Stockholm inom en snar framtid, och då ville jag ha katten hemma hela tiden. Var inne på ragdoll ett tag innan jag hittade rasen British shorthair, also known as Whiskas-katten. Läste att de var ganska allergifria, mysiga och lugna, lät ju hur bra som hellst.
Hittade Bianca på http://luktviolens.webs.com/. Blev helt kär i alla katterna, ringde uppfödarna och en åkte jag med Lois till Stockholm och hälsade på dom. Helt fantastiska, ägarinnan berättade att de var tänkta som utställningskatter, spciellt Bianca, på grund av hennes täckning på pälsen. Avböjde tanken på att ställa ut, men tyckte att Bianca var så fin så jag köpte henne. Raskatter är oftast ganska dyra, Bianca kostade 6000 kr. Tack och lov hade jag nyss fått 20 000 i försäkringspengar från mitt sår, så jag hade råd att köpa henne.
 
Jag valde att inte döpa om henne, kändes lite fel att bara ge någon ett annat namn för att hon bytte ägare, så nu heter hon Bianca som hon alltid gjort. Det är gulligt när hon reagerar på namnet också.
 
Vi skaffade kattförsäkring som kostar ca 140 kr/månaden, ifall hon skulle bli sjuk. Sen flyttade hon in hos oss i Västerås när hon var 3 månader gammal.
 
Det viktigaste med att ha en innekatt är att den måste ha sällskap. När jag bodde hemma så var ju mina föräldrar hemma när jag inte var hemma, men i Mars flyttade jag till Stockholm med Lois och då blev det viktigt att ta hand om henne och inte vara borta för mycket. Det är iofs en bra sak, man får öva på att ta hand om ett djur och tvingas mogna och prioritera andra saker än att efterfesta till 7 på morgonen.
Och även när jag kommer hem 4 en söndagsmorgon brukar jag leka med henne. Nu är hon 1 år och världens mysigaste. Springer fram till dörren när hon hör nyckeln i låset och stryker sig mot benen. Hon sover med mig i sängen och när jag gråter så kommer hon fram till mig och jamar lite oroligt.
 
Jag kommer ha kvar Bianca så länge hon lever. Hon kommer att flytta med mig, resa iväg med mig och vi ska också para henne om något halvår eller så. Mina föräldrar älskar henne och vill ibland ta hand om henne ett par dagar när jag känner att jag jobbar för mycket och inte har tid. Det är så fint att ha en katt, men man måste vara beredd på ansvaret.
Att köpa kattmat och kattsand kostar väl ca 400 kr var annan månad, om inte mindre.
 
Om du känner att du verkligen vill ha en katt, så kör på. Det är fina djur och de klarar sig själva samtidigt som de är extremt mysiga och gosiga.
Lycka till!
/J

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Tack så mycket för ditt svar! :)
    Snart har jag nog en katt vid min sida. Vet du om british shorthair kan vara svår att få tag på? Bianca är så sjukt fin!

    2012-10-14 | 18:38:58
  • Johanna säger:

    Tack så mycket för ditt svar! :)
    Snart har jag nog en katt vid min sida. Vet du om british shorthair kan vara svår att få tag på? Bianca är så sjukt fin!

    2012-10-14 | 18:41:00
  • Julia säger:

    Johanna: tror inte det är så svårt att få tag på british shorthair. Det är en kanska vanlig ras, bara Googla!

    2012-10-15 | 00:27:19
  • Fia säger:

    Fy i satan vilken otroligt söt katt!
    Själv har jag också en liten rackare på 5 månader hemma!
    Att ha en egen katt kan ju vara det mysigaste som finna alltså! !

    2012-11-15 | 03:09:02
    Bloggadress: http://fiaahaokej.blogg.se

Kommentera inlägget här: